Strona głównaZdrowieMasaż kręgosłupa

Masaż kręgosłupa

Chroniczny ból pleców potrafi bardzo mocno uprzykrzyć każdy dzień. Przyczyną tego bólu może być siedzący tryb życia, niewygodny sen, albo schorzenia kręgosłupa pojawiające się wraz z wiekiem. Często ulgi nie przynosi żadna pozycja, ból nie ustępuje podczas leżenia, ani marszu, co wprowadza nas w złe samopoczucie. Lekarstwem na tę dolegliwość może być masaż kręgosłupa.

Dobroczynną moc masażu odkryto już w starożytnej Grecji. Masaż przez wieki zapomniany i nietraktowany jako sposób leczenia, teraz wraca do łask. To doskonała forma relaksu i odprężenia, ale przede wszystkim najlepszy sposób na rehabilitację kręgosłupa. Zaleca się go, kiedy zespolone z kręgosłupem mięśnie i więzadła przestają pełnić swoją funkcję. Masaż kręgosłupa wzmacnia mięśnie, a także poprawia krążenie. Doskonale sprawdza się także przy nerwobólach, stanach pourazowych i przy niedowładach po udarze.

Rozróżnia się dwa rodzaje masażu kręgosłupa: relaksacyjny i leczniczy. Ten pierwszy pomaga rozluźnić mięśnie pleców i odpręża. Jeśli jednak dolegliwość są poważniejsze, zaleca się masaż leczniczy. Zapobiega on i leczy różne schorzenia, ale na taki masaż potrzebne jest skierowanie.

Oceniając ogólny stan zdrowia i rodzaj dolegliwości, lekarz wystawia skierowanie do masażysty. Ten, na pierwszej wizycie przeprowadza z pacjentem krótki wywiad. Pyta o rodzaj bólu, jego intensywność, czy taka dolegliwość występowała wcześniej, a także o okoliczności pojawienia się bólu. Rozpoznaje także o ogólny stan zdrowia i inne dolegliwości. Wszystkie te informacje mają na celu dobranie odpowiednich elementów masażu, a także wykluczenie ewentualnych przeciwwskazań.

Trzeba tu zaznaczyć, że istnieją dolegliwości, przy których masażu się nie wykonuje. Należą do nich:

• zmiany skórne,
  • stany zapalne,
  • zaawansowana osteoporoza i miażdżyca,
  • choroby krwi,
  • przebyty niedawno zawał,
  • gorączka,
  • menstruacja.

Także wykonując masaż kobiet w ciąży, należy zachować szczególną ostrożność i zadbać o odpowiednią pozycję. Mając na uwadze powikłania związane z nieodpowiednim doborem masażu warto skierować się do renomowanego masażysty – rehabilitanta, który będzie miał wiedzę z anatomii i fizjologii człowieka.

Jeśli nie ma przeciwwskazań, dalsza wizyta przebiega zazwyczaj w podobny sposób. Masażysta smaruje skórę oliwką, co nadaje jej poślizg i zapobiega mechanicznym obtarciom. Czasem stosuje się maści przeciwbólowe lub wspomagające leczenie. Techniki masażu leczniczego są różne, a stosuje się je w kolejności od najmniej intensywnych, do coraz mocniejszych. Zalicza się do nich:

• głaskanie,
  • rozcieranie,
  • ugniatanie,
  • oklepywanie,
  • wibracja.

Intensywność i siła zastosowanych technik masażu zależy od rodzaju schorzenia, a także wytrzymałości na ból. Masaż kręgosłupa nie powinien być nieprzyjemnie bolesny, ponieważ wówczas pacjent spina się i zabieg nie przynosi oczekiwanego efektu. Najlepiej, jeśli ból jest na tyle intensywny, żeby pacjent mógł się przy nim rozluźnić. W rękach masażysty pozostaje dobranie takiej siły nacisku, aby osiągnąć ten pułap u pacjentów różniących się budową ciała, wiekiem i płcią. Dobrze jest skieroać swoje kroki do salonu masażu np. Ceremonia Uzdrawiania w Zgierzu gdzie o właściwy masaż zadbają profesjonaliści. Czas trwania masażu kręgosłupa nie powinien przekraczać godziny, a swoim zasięgiem ma obejmować plecy, barki, a także pośladki.

W razie dolegliwości bólowych kręgosłupa nie należy zwlekać z wizytą u lekarza. Skierowanie na leczniczy masaż kręgosłupa pozwoli zapobiec zwiększeniu intensywności bólu, pogarszaniu się stanu zdrowia, a sam masaż przyniesie ulgę i poprawę samopoczucia.