Czy sektor usług prywatnych może konkurować z publiczną opieką zdrowia? Jaką przyszłość możemy prognozować dla usług medycznych w Polsce? Jak wygląda marketing dla usług medycznych? 

Problemy na rynku usług medycznych są wciąż od lat te same: trudny proces przekształcenia placówek szpitalnych, braki kadrowe oraz rosnące zadłużenie. Szczególnie głośno mówi się o długich kolejkach do lekarzy specjalistów. W efekcie w mediach regularnie słyszymy o tym że na zabieg czy krótką wizytę u lekarza należy poczekać kilka tygodni lub nawet miesięcy. Fakt, że czas oczekiwania jest tak kuriozalnie długi sprawia że wielu pacjentów decyduje się na prywatną wizytę u lekarza. To z kolei wpływa na aktualne trendy na rynku usług medycznych – można tutaj zauważyć tendencję zwyżkową wśród prywatnych usług. Poza niewątpliwie krótszymi kolejkami, pacjenci cenią sobie rzekomą lepszą jakość wykonywanych usług. Trend ten jest nad wyraz widoczny wśród usług stomatologicznych, w których to prywatne wizyty są o wiele bardziej cenione od tych finansowanych przez NFZ.

Cechy charakterystyczne usług medycznych

Usługi zdrowotne to dosyć specyficzny produkt w porównaniu do innych usług w wolnorynkowej gospodarce. Przede wszystkim usługi zdrowotne cieszą się zróżnicowanym popytem. Cięzko powiedzieć, która usługa będzie wyjątkowo pożądana w przyszłości gdyż wszystko zależy od np. poziomu zachorowalności na daną chorobę w danym czasie. Poza tym, na usługi oddziałują dwie siły w postaci prywatnej opieki medycznej oraz publicznej opieki zdrowotnej. Gdy w opiece publicznej któraś z usług jest wykonywana na niskim poziomie to znacząco wpływa na pojawienie się przysłowiowej szansy na wypełnienie luki w rynku. Poza wymienionymi zagadnieniami wpływ na rynek ma wiele innych elementów:

  • zależność od stylu życia społeczeństwa
  • zależność od postępu cywilizacyjnego danego państwa
  • sezonowość na usługi zdrowotne
  • tzw. popyt subiektywny, który opisuje zachowania hipochondryków

Marketing dla usług medycznych

Rynek prywatnych usług medycznych mimo, że wiąże się z pełnieniem misji w postaci dbania o zdrowie ma też wiele cech wspólnych z produktami i usługami w innych branżach. Mowa tutaj przede wszystkim o podejściu do marketingu. Konkurencyjność rynku i ciągła walka popytu z podażą nie ominęła sektora usług medycznych. Prywatne podmioty lecznicze konkurują między sobą o pacjenta dbając o ogólnie pojęty marketing. Jednak zgodnie z ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 roku, podmioty lecznicze nie mogą używać technik reklamowych – oznacza to że informacje przekazywane przez placówki nie mogą mieć charakteru reklamowego (np. nie powinno się obiecywać skuteczności leczenia bez odpowiednich badań, zapewniać o wyjątkowo wysokiej jakości sprzęcie medycznym itd.). Pomimo, że marketing dla usług medycznych wydaje się utrudniony nie oznacza to, że lekarze nie mają możliwości dotarcia do potencjalnych pacjentów. Szacuje się, że znaczna większość pacjentów wykorzystuje wyszukiwarki internetowe (np. Google) w celu wyszukania usług medycznych. Zatem o jakie elementy powinna zadbać placówka medyczna na swojej stronie internetowej? 

  • Zdjęcia placówki dokładnie prezentujące to czego może się spodziewać pacjent po przybyciu na miejsce. 
  • Publikacja materiałów naukowych o charakterze medycznym. 
  • Informacje o godzinach przyjęć oraz innych kwestiach natury organizacyjnej (parking, dostosowanie placówki do wymagań osób niepełnosprawnych, przyjazna recepcja itd.).
  • Prezentacja personelu (doświadczenie, wykształcenie).

Krótko podsumowując, można powiedzieć że większość działań marketingowych w Internecie ogranicza się do utworzenia strony internetowej i przeprowadzenia wysokiej jakości content marketingu. Chociaż, z pewnością w niektórych sektorach usług medycznych (np. medycyna estetyczna) możliwości marketingowe bywają znacznie szersze.

Na koniec w ramach podsumowania warto wspomnieć, że rynek usług medycznych to duży sektor gospodarki, który wraz z starzeniem naszego społeczeństwa powinien notować coraz większy popyt. Jak braki kadrowe w szpitalach i starzejące się społeczeństwo wpłynie na konkurencyjność na tym rynku? To z pewnością ważne pytanie i zarazem wyzwanie jakie stoi przed dzisiejszą służbą zdrowia.